Gå till innehåll
Svenska Skolidrottsförbundet

Tipslista för digitala fördjupningsutbildningar

Inför utbildningstillfället är det viktigt att du läser de pedagogiska grundreglerna Pdf, 1.2 MB, öppnas i nytt fönster. och riktlinjerna som finns för rollen som utbildare. I dessa finns bestämmelser, tips och inspiration för dig som utbildare.

Precis som vid fysisk fördjupningsutbildning behöver du fylla utbildningen med pass från utbildningshandledningen Pdf, 1.2 MB, öppnas i nytt fönster.. Passen i handledningen är ursprungligen utformade för att användas vid fysiska utbildningar och du behöver därför lägga ner lite planeringstid innan utbildningstillfället på att anpassa del av passen. Försöka använd så okomplicerade metoder som möjligt, vi vill att det ska vara enkelt för deltagarna att hänga med i utbildningen på distans och framförallt om de sitter själv.

Arbeta gärna med korta och tydliga uppgifter under utbildningen. Vid ett sammanslaget block med exempelvis fem diskussionsfrågor där grupperna ska diskutera samtliga och återgå i helgrupp för att presentera är det att föredra att ta fråga för fråga istället. Presentation sker i helgrupp efter varje fråga och återgår därefter till grupp för att diskutera nästa.

Att arrangera och genomföra en digital utbildning kan vara lite klurigare än den fysiska. Tveka inte att höra av dig till utbildningsansvarig på förbundskansliet om du vill bolla frågor, tankar eller idéer. Kanske vill du ha tips på hur ett specifikt pass från utbildningshandledningen kan ’översättas’ till ett digitalt pass eller bolla möjligheten att använda olika tekniska lösningar.

När ni väl ses på utbildningen är det viktigt att starta mötet med en genomgång på hur det kommer gå till i detalj. Desto tydligare info ni har ju bättre upplevelse och förståelse kommer era deltagare ha kring utbildningen. I denna mötesintroduktion är det bra att visa en del saker visuellt så att deltagarna ser hur de ska agera under mötet. Denna introduktion kan exempelvis göras genom att en person delar sin skärm, klickar, visar och förklarar samtidigt. Ni kan exempelvis gå igenom:

– Hur gör deltagarna sin röst hörd? Prata rakt ut eller räcka upp en ’teknisk hand’?

– Hur sätter man på och av mikrofon samt video? Berätta gärna när dessa ska användas och inte.

– Information om chatten. Om ni ska använda chattfunktionen något under utbildningen förklarar och visar ni hur chatten fungerar.

– Vad gör deltagarna om de får teknikstrul?

Mellan utbildningspassen (60 min) är det viktigt att kroppen och hjärnan får pausa lite. Påminn gärna extra om vikten av frisk luft i dessa pauser! Det kan också vara bra att göra små, korta rörelsepauser regelbundet även under själva utbildningspassen. Ett bra riktmärke kan vara att röra på sig en kortis samt titta bort från skärmen ungefär en gång i halvtimmen.

Om ni som SDF fått beviljade ’öronmärkta medel’ för att bekosta matkostnader i anslutning till utbildningen behöver ni bestämma hur administrationen för detta ska fungera. Ge tydlig info till föreningarna/deltagarna inför utbildningen vad som gäller för mat- och fikakostnader. Ska deltagarna söka medel för detta i IdrottOnline (av ert SDF´s öronmärkta pengar) eller ska de betala från egen ficka och spara kvittot också betalar ni ut pengar när ni fått fakturan betald?

Kan ni göra utbildningen lite ‘speciell’ genom att exempelvis skicka ut snacks-kit (kanske en mikropopcornpåse eller en chokladbit) till alla deltagare eller annan ‘mini-present’ inför utbildningen såsom en penna eller vattenflaska?

Det kan vara bra att vara flera utbildare på samma digitala utbildning för att underlätta hantering av teknik och innehåll. Om ni bara vill använda en utbildare kan det vara ett alternativ att ha med någon annan person från SDFet som kan hjälpa till med tekniken, även om hen inte agerar utbildare. Det är givetvis möjligt att en person har flera ansvarsområden. Följande är exempel på roller som gärna får fördelas och förberedas innan utbildningen:

Teknikansvarig. Detta är den person som stöttar deltagare under utbildningen om teknikstrul uppstår. Teknikansvarig bör ha god kunskap i det system som används under utbildningen samt vara tillgänglig på ett telefonnummer för att kunna guida deltagare i systemet. Personen som agerar teknikansvarig behöver nödvändigtvis inte ha jobbat med systemet innan, men hen är den person som testkör alla funktioner innan och känner sig trygg när ni ska genomföra utbildningen.

Chatt-ansvarig. Många av de digitala mötessystemen har chattfunktioner. Det kan vara bra att utse en person som ansvarar för att hålla koll på chatten och lyfter upp eventuella frågor som kommer in under utbildningen, om ni väljer att använda er av chatten.

Tidtagare. För att säkerställa att ni hinner med allt som står i handledningen under utsatt tid kan det vara bra att ha en person som ansvarar för att hålla koll på klockan.

Presentationsansvarig. Det är viktigt att person(er) som ska visa och dela presentation eller annat visuellt material under utbildningen har testat att göra detta.

Det finns många olika system att välja på när en utbildning ska genomföras digitalt. Några av de vanligaste är Zoom, Teams och Google Meet. Ni väljer själva vilket ni använder. Oavsett vad ni väljer kan det vara bra att testköra relevanta funktioner innan utbildningstillfället. Saker som kan vara bra att ha koll på innan utbildningsstart är exempelvis hur man bjuder in deltagare i det valda systemet, hur vyn ser ut för deltagarna, hur stänger man av/sätter på mikrofonen och kamera samt hur delar man sin skärm om man ska visa en presentation.

Tänk på! Oavsett förberedelsen kan teknikstrul inträffa ändå, och tänk i sådant fall på att ta det lugnt och hjälpa varandra. Det är okej att ta en oplanerad paus om det skulle behövas för att lösa eventuellt problem – be deltagarna i sådant fall exempelvis ta en rörelsepaus samt fylla på vatten i glaset eller liknande.

Om du har egna idéer för utbildningen är du välkommen att bolla detta med utbildningsansvarig på förbundskansliet. Tanken är att ni ska följa det exakta innehållet på utbildningshandledningen, men om du har någon övning eller fråga som du vill byta ut så kan det eventuellt göras.

Som vanligt vid en utbildning behöver ni som SDF komma ihåg att redovisa utbildningen på utbildningsmodulen i IdrottOnline samt fakturera deltagande föreningar om ni fått beviljade ’öronmärkta pengar’. Läs mer om subventionering och administration här.

Publicerad: 2022-12-06

Senast uppdaterad: 2022-12-06