Rörelsenedsättning
Hur kan man inkludera en person med en rörelsenedsättning i en normidrottsaktivitet?
Att ha en rörelsenedsättning kan se ut på olika sätt och kan innebära olika saker för olika individer.
En rörelsenedsättning kan vara en person med
- Nedsatt muskelstyrka
- Nedsatt rörelseomfång - ledstelhet
- Amputation / dysmeli – missbildningar
- Benlängdsskillnad
- Kortväxthet
- Hypertoni - muskelspänningar
- Ataxi – skakningar
- Atetos – motoriska svårigheter
Vissa är rullstolsbundna eller har hjälpmedel som t.ex. proteser eller kryckor, andra har inget hjälpmedel alls till vardags.
När du ställer frågan, berätta också varför du frågar så att personen förstår anledningen men också har lättare att förklara.
Fråga också om det är något som du som ledare ska tänka på och om personen i stunden kommer på något som han eller hon behöver eller förslag på hur de skulle vilja att aktiviteten är anpassad. Man kan alltid fråga personen hur den vill vara med, det kan vara så att personen vill testa det vanliga sättet från början. Viktigt är det att personen får känna sig delaktig.
SITUATION
Ni ska spela brännboll med ert Skol-IF. En elev ska vara med som har en rörelsenedsättning. Hur gör ni?
Om ni inte redan vet, börja alltid med att fråga “Vad skulle du önska att vi gör med den här aktiviteten som kan underlätta för dig?” Gör sedan en bedömning tillsammans med eleven om hur ni kan spela på allas villkor.
Brännboll är en aktivitet med många moment där olika situationer kan uppstå, det är då viktigt att ha hela spelets gång i åtanke när ni strukturerar upp det.
Vad finns det för olägenheter med att spela brännboll om man har en rörelsenedsättning?
Det är ju förstås olika beroende på vad för slags rörelsenedsättning man har, eftersom begreppet rörelsenedsättning är så pass brett så kan det se väldigt olika ut beroende på vad man har. Om eleven är kortväxt har hen inte samma slags svårighet som någon som är rullstolsbunden har med att sparka en boll t.ex.
Gå igenom steg för steg aktivitetens moment, i detta fall brännboll. Vad ska man göra?
Slå iväg en boll, ta sig mellan koner, fånga en boll, kasta en boll, “bränna” spelare i innelaget.
En bra första tanke att ha i den här situationen är “Vad finns det för svårigheter och vad kan man ha som alternativ?”
Spelet börjar, en person som inte kan slå ut en boll med racket deltar, då kan man enkelt anpassa så att man använder sig av t.ex. en fotboll istället så att alla kan vara med och spela på lika villkor. Kom ihåg att använda er av samma bollar och racket när lagen byter sida eftersom samma elev ska nu kunna ta emot, bränna och passa vidare samma boll på uteplanen.
Som rörelsenedsatt kan man ibland ha svårare att ta sig lika snabbt som personer utan en rörelsenedsättning mellan konerna. Ett alternativ kan då vara att sätta ut fler koner för att underlätta för eleven att kunna ta sig fram i spelet.
Tips!:
På fritidsbanken.se Länk till annan webbplats. finns det utrustning som man kan låna gratis! På hemsidan tryck på “Lagersaldo”, välj kommun och börja leta efter vad ni skulle vilja låna.
Kolla upp! Hur ser området ut vi är på? Finns det möjliga ojämnheter i marken som är lätta att snubbla på eller svåra att ta sig förbi med rullstol? Om märkbara ojämnheter som stenar eller buktig mark förekommer bör detta också vara något att tänka på, i de flesta fall går det att se till att man hamnar på en slät yta.
Publicerad: 2024-07-11
Senast uppdaterad: 2024-08-30