Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
Hur kan man inkludera en person med en intellektuell funktionsnedsättning i en aktivitet? Hur ska man göra för att genomföra en aktivitet med en grupp personer som har olika intellektuella funktionsnedsättningar
Det finns olika grader av intellektuell funktionsnedsättning och att ha det betyder att man har svårt att lära sig och förstå saker. Enligt Världshälsoorganisationens definition ska man ha IQ under 75 och ha brister i minst två adaptiva förmågor för att räknas som intellektuellt funktionsnedsatt:
- Praktiskt (tex hygien, städning, ekonomi)
- Socialt (tex umgås, bedöma andras pålitlighet)
- Skolmässigt (tex läsning, skrivning, andra skolprestationer)
Nedsättningen uppstår innan man har nått vuxen ålder och orsakas av en skada eller sjukdom som leder till en avvikelse i hjärnans kognitiva utveckling.
Bra och tydliga rutiner och kognitiva hjälpmedel kan göra vardagen lättare för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
En person med NPF räknas inte in i kategorin intellektuell funktionsnedsättning. Man har oftast inte grupper blandat med IF och NPF då dessa ofta är olika från varandra men man kan ta inspiration och tips av vissa delar i den här listan för grupper med olika NPF diagnoser också lite beroende vad behovet är för gruppen.
En person med en intellektuell funktionsnedsättning har ofta svårt att ta till sig information, förstå och lära sig vissa saker.
Många med en intellektuell funktionsnedsättning lider också av syn eller rörelsenedsättning. Man kan ta hjälp av tipslistorna för dessa också för att strukturera upp en aktivitet för IF om så är fallet.
SITUATION
Ni ska spela brännboll med ert Skol-IF. Det är en grupp med elever med intellektuella funktionsnedsättningar. Hur gör ni?
Personer med en intellektuell funktionsnedsättning brukar trivas i rutiner. I en grupp med IF är tips på träningar rutiner. Ofta om man kör samma uppvärmning varje gång så känner de sig trygga och gillar aktiviteten. Om man tex på brännbollen ska förklara för eleverna att de ska springa runt konerna så är nyckeln till framgång tydlighet.
Att ha samma övningar som uppvärmning varje träningstillfälle skapar trygghet och säkerhet för personer med IF.
Att ställa frågan “Vad skulle du önska att vi gör med den här aktiviteten som kan underlätta för dig?” kan i detta fall bli kontraproduktivt. Gör en egen bedömning om hur ni kan spela på allas villkor.
Brännboll är en aktivitet med många moment som är olika varandra, det är då viktigt att gå igenom steg för steg hur man ska lägga upp spelets gång. Det finns många saker man kan förenkla.
Vad kan finnas för olägenheter med att spela brännboll om man har en intellektuell funktionsnedsättning?
Det är ju förstås olika beroende på vad för slags IF man har och vilken grad. I en grupp där alla har olika förutsättningar på det sättet är det viktigaste att alla får ha kul, spela på sina egna villkor och känna sig delaktiga. Det kan vara ett pussel men brukar gå bra när man har testat några gånger.
Tips! Vid uppvärmning och övningar är det bra att förklara samma sak men på flera olika sätt. Man kan tex visa en övning med kroppen, samtidigt som man pratar och sedan lägga ut bilder att kolla på så att det blir lättare att komma ihåg och förstå.
Gå igenom steg för steg aktivitetens moment, i detta fall brännboll. Vad ska man göra?
Slå iväg en boll, springa mellan koner, fånga en boll, kasta en boll, “bränna” spelare i innelaget.
Ta en sak i taget och kör igenom moment 1 några gånger innan ni börjar på moment 2. Man kan börja låta alla elever springa runt konerna. För att sedan ställa eleverna i led, få ut bollen och springa runt i moment 2.
En bra första tanke att ha i den här situationen är “Vad finns det för svårigheter och vad kan man ha som alternativ?”
Exempelvis i detta fall kan det bli svårt om det finns för många alternativ när man ska få ut bollen med olika racket. Man kan välja att endast ha ett tennisrack som alternativ eller bara en fotboll för att underlätta momentet.
Det finns många sätt att göra det enklare. Man kan köpa in koner som man ritar på 1, 2, 3, 4 för att eleverna ska springa rätt. Man kan rita på marken eller sätta ut pilar.
När man lär ut, undvik att säga saker som inte är glasklara. Exempel på detta kan vara om man ber eleverna att springa i en åtta eller i en cirkel. Instruktioner som dessa kan verka självklara för vissa men kanske inte för en person med en intellektuell funktionsnedsättning.
Istället visa själv först hur man springer i tex åttan för eleverna. Man kan med fördel visa några gånger själv hur man gör samtidigt som man förklarar. Efter kan man låta eleverna springa efter på ett led så att de får känna in banan själva också. Tillslut har de sprungit i åttan så många gånger så att de vet vad det handlar om när man säger “spring i en åtta” och kan göra det helt själva. Ibland kan de glömma men då kan man påminna igen och visa.
Publicerad: 2024-08-30
Senast uppdaterad: 2024-09-02