Gå till innehåll
Svenska Skolidrottsförbundet

Spökbollsturnering med utklädnad

Ålder

10 och uppåt

Spökboll är ett bra alternativ just för att det är en idrott som alla kan och som ingen egentligen är “bättre” på, som vid ex. fotboll eller innebandy. Utklädningen gör ju det hela till något mer än bara en idrottstävling och fler priser kan delas ut. Det kan också vara roligt att det blir mer ett evenemang för hela föreningen istället för en ren idrottstävling – det viktiga är ju att barn och unga kommer i rörelse.

Spelplan

Spelytan delas in i två planhalvor, avdelat av bänkar. Bakom varje planhalva finns en avdelning för spöken från det motsatta laget, avdelat med bänkar. Planen blir alltså uppdelad i fyra zoner – två för “levande” och två för “spöken”.

Spelet börjar med att varje lag utser ett spöke att stå bakom motståndarna. Anledningen är att någon behövs för att ta bollarna som hamnar i spökzonerna. För rättvisans skull får dessa två sedan “återuppstå” igen så fort någon annan blivit spöke och ersätter dem. Resten av laget är “levande” och står i sina respektive zoner.

Till en början används en boll, efter 10 minuter kastas en boll till in på planen. En får bara befinna sig och plocka upp bollar från den zon en tillhör. En (levande) spelare blir bränd genom att en ur motståndarlaget kastar bollen på hen (endast direktträff). Då blir hen ett spöke och ställer sig i spökzonen bakom motståndarna.

Antal spelare

8 spelare, mixade lag

Domare

De vuxna från resp. lag dömer matcherna.

Speltid

Spelet tar slut när alla spelare i det ena laget har blivit spöken Om matchen inte är avgjord efter 15 minuter vinner det lag mest flest antal ”levande” på planen.

Material

Bänkar och 2 mjukbollar

Planstorlek

Anpassas efter hallstorlek

Förtydligande av regler

• Träff på huvudet och handflatan räknas inte

• En måste stå still när en håller i bollen

• En får gå med bollen om en är ensam kvar i sitt lag

• När en fångar lyra (om en inte är spöke) blir motståndaren som kastade bollen bränd.