Gå till innehåll
Svenska Skolidrottsförbundet

Roll ´n jump or stop

Bild som visar spelarnas positioner på plan.

Spelets idé

Att bränna motståndarlagets spelare. Spelarna kan antingen hoppa över eller stoppa bollen med foten.

Spelplan

t.ex. badmintonplan och en innefotboll. Vid mindre antal spelare kan man minska spelplanen.

Deltagare

Två lag, uppdelade på en A- och en B-kedja.

Utförande

A-kedjorna börjar inne på spelplanen, B-kedjorna utanför planerna framför grundlinjen mittemot sina A-kedjor. Innan spelet börjar sker lottning om bollen. Bollen ska rullas mellan kedjorna. A-kedjorna ska försöka stoppa bollen genom fotisättning ovanpå denna. Bollen ska ha kontakt med underlaget hela tiden. Alla spelare på inneplanen får endast förflytta sig med jämfotahopp framåt – bakåt – vänster – höger. Laget som har vunnit lottdragningen börjar rulla bollen = serven. Varje misslyckat stoppförsök eller benkontakt är fel och spelaren får genast lämna planen med bollen och placera sig varsomhelst framför en av sidlinjerna. Därifrån kan hen passa bollen till sina egna spelare i A- eller B-kedjan, men får själv inte delta i rullningen. Kedjorna byter plats efter halva tiden. En godkänd ”stoppboll” betyder, att bollen verkligen ligger still!

Speltid

t.ex. 2×5 minuter. Kedjorna byter plats efter halva tiden. Laget som har flest spelare kvar efter speltidens slut har vunnit.

Variationer

att stoppa bollen med

a) med valfri fot b) med vänster fot c) med höger fot