Hoppa till sidans innehåll

Skol-VM Orientering

Dagbok från skol-VM XC 2018

Under påsklovsveckan var vi 6 tjejer som representerade Sverige på Skol VM i terränglöpning. Vi som åkte var Filippa Zäll, Ellinor Aurell, Tove Ordqvist, Alva Malmsten, Lova Perman och Klara Åkerman Sjöström.

Här är en liten dagbok från vår vecka där vi har skrivit en dag var.

Måndag:

Vi alla möttes vid ackrediteringen klockan 17:00, Alva anslöt till gruppen sent på kvällen. Vid ackreditering fick vi saker såsom en keps och en gympapåse med småsaker i. Vi "checkade" även in oss.

Efter ett tag på ackrediteringen så begav vi oss i buss till hotellet vi skulle bo på. Vi fick 3 rum, två dubbelrum och ett 4 personers rum, då ett av dubbelrummen var till ledarna. Vi packade upp på våra rum och gick sen ner för att äta.

Till mat var det ris och kött med en liten sallad som tillbehör, inte så populär maträtt för någon av oss. Efter maten kände vi att vi ville ha något mer att äta så hela laget gick över till en matbutik som låg ca 150 m bort. Efter att vi hade handlat, gick alla in på sina rum igen för läggdags.

Tisdag:

Vi gick upp 06:45 för att göra iordning oss. Klockan 07:30 var det frukost. Jag (Ellinor) åt fil med flingor, honungsvatten, juice och en macka med ost och smör.

Klockan 08:30 gick bussen till banan. Det tog ca en timme. När vi kom fram till arenan var det hög musik och det var väldigt häftigt. Vi fick ett tält att lägga våra saker i och sen gick vi banan tillsammans. På banan var det två konstgjorda kullar som vi testade att springa över, annars var banan ganska flack. När vi hade gått banan gick vi och tog lite bilder på Eiffeltornet, för banan låg precis vid Eiffeltornet. Sen fick vi ta bild på ett lag från Ungern också.

Vid 11:20 träffades vi i tältet igen för bussen skulle gå 11:30. När vi kom tillbaka till hotellet gick vi upp en snabbis på rummet. Sen var det lunch. Det var pasta och någon kyckling. Det var även någon slags macka med spenat, såg ut som en våffla. Och sen var det en chokladmuffins.

När vi hade ätit lunch gick vi upp på vårt rum. Där målade vi våra naglar blåa och gula inför morgondagens tävling. Sedan bytte vi om och klockan 15:00 träffade vi vår guide som vi skulle gå med till tunnelbanan. Egentligen skulle man träffas på takvåningen vid 14:00 men vi fick lite fel information, men det löste sig ändå.

Vi gick till tunnelbanan tillsammans med Slovakien och Thailand, vi var typ hela tiden med dem. Vi åt med dem, åkte buss med dem och bodde på samma hotell som dem. Tunnelbanan tog lite tid för det var typ 20 stationer. Dessutom fungerade inte våra biljetter, så det blev lite konstigt men det löste sig.

Vi gick av tunnelbanan och gick till arenan där invigningen skulle vara. Det började regna jättemycket, men som tur var kunde vi stå under ett tak och vänta.

Lova var flaggbärare men vi andra satt på läktaren och kollade. Det var en man som pratade på franska och engelska. Sen var det också lite uppträden och de som gjorde dem var duktiga, så det var kul att kolla på. Efter det kom Lova in med flaggan och så pratade mannen lite till. När invigningen nästan var slut kom det upp lite personer som alla på läktaren jublade åt och klappade jättemycket. Vi fattade inte vem eller vilka det var och om de var kända eller något. Efteråt ville typ alla ta bild med dem också. När vi kom tillbaka till hotellet visade det sig att en av personerna var jättekänd och hade världsrekord på 1500 m. Han var från Marocko men vi hade ingen aning om vem det var för annars hade man ju tagit en bild med honom.

Vi kom hem runt 19:40 och klockan 20:00 var det middag. En snabbis upp på rummet och sen gick vi ner till maten. Vi var först av alla så vi fick mat allra först. Efter maten gick vi upp på rummet och gjorde iordning oss lite. Sedan gick vi och la oss.

Onsdag:

Äntligen var tävlingsdagen kommen. Vi åt en tidig frukost vid sju och sedan var det avfärd med buss till "arenan". Banan gick runt en park vid foten av Eiffeltornet.

Väl på plats fick vi vänta i ca 3 timmar innan det var vår tur att starta. Vi alla var lite nervösa men riktigt taggade inför loppet. Vi hade även väldigt tur med vädret, som bjöd på sol och lätt blåst.

Löpningen gick bra för oss alla och vi resulterade i en slutgiltig topp 10 plats. Riktigt tufft dock, och väldigt trång start, men banan var supertrevlig runt parken. Mycket glada tjejer!

Därefter väntade bussresa tillbaka till hotellet för att äta middag och göra sig iordning för kvällens bravader.

Vi åkte återigen buss till en lokal på en Cultural Festival för alla länder. Där fick alla ställa upp ett litet stånd med speciella saker från deras land, och de skiljde sig mycket åt! Alla minglade runt till olika länder, vilket var riktigt kul, för att inte tala om trängseln. -Men den gjorde väl även sitt.

Tyvärr kunde vi inte framföra vår PowerPoint presentation som vi hade förberett, då det tydligen hade blivit tekniska problem med just den. Vi bjöd därför istället på en liten svensk folkkär dans, sist av alla, vilket gav många skratt och glada miner!

Till sist bar vi oss hem och nu var klockan framåt tolv på natten. Alla var väldigt trötta, men mycket glada med dagens tillställningar och bravurer! Somnade bums.

Torsdag:

På torsdagen hade vi kulturdag och skulle gå för att se olika sevärdheter i Paris.

Vi tog oss först till L’ Opréra eller Palais Garnier där det visade sig att vi inte fick komma in utan bara se utifrån men vi fick en rundtur i ett shoppingcentrum. Vi gick vidare till en park som jag inte minns namnet på, där tog vi bilder på oss när vi satt på 2,5m höga pelare.

Efter lunchen åkte med tunnelbana till Rodin Museum för att titta på statyer. Det fanns många kända statyer och verk av kända konstnärer som t.ex original statyn ”tänkaren” och mycket mer. Nu skulle vår kulturdag vara över för förmiddagen och en bit in på eftermiddagen men vi hade så nära till Notre Dame, kyrkan som klassas som ett världshistoriskt monument, så vi bestämde oss för att ta en titt.

När vi var tillbaka till vårt hotell så åt vi middag och tog en löptur i en superfin park.Efter middagen var det dags för sista kulturupplevelsen som var en resa i båt över floden Seine medans det var mörkt. Då man kunde se alla stora byggnader och monument som var belysta.

Fredag:

Sista hela dagen innan hemresa kändes lite vemodigt men samtidigt skulle det bli skönt att komma hem efter en intensiv vecka.

Vi gick upp tidigt och åt frukost redan innan halv sju. Idag väntade föreläsning, vänskapsstafett, och avslutning.

Kvart över sju åkte vid med buss till det fina universitetet i Paris för att där lyssna på en föreläsning om kost samt ett kortare föredrag om hur vi löpare kan hjälpa till att skydda miljön från nedskräpning. Föreläsning var intressant men det verkade som om alla hade lite svårt att fokusera då vi inte haft jättemycket tid att sova under natten.

Efter föreläsningen så åkte vid till Friidrottsarenan i Paris där vänskapsstafetten skulle gå. Stafetten gick ut på att man blev ihopparade med 23 löpare från andra länder där varje deltagare skulle springa 200m var. När vi kom dit fick vi - lätt överraskade - veta att när man sprang så skulle man bära en bricka med ett glas med vatten samt ha på sig ett förkläde. Detta tyckte vi var en kul ide och de gjorde att det blev mindre fokus på resultatet och mer fokus på att ha kul och lära känna folk från andra länder.

När vi hade sprungit klart så råkade vi hamna mitt i vattenkrig mellan ett antal Slovaker så det var tur att det var dagen med bäst väder :)

Efter stafetten så hade vi en ledig eftermiddag innan vi skulle åka på avslutningscermonin. Hela laget var ganska slitna och trötta efter den intensiva veckan så vi bestämde oss för att ta det lugnt. Vi gick ut och tränade i en jättefin park inte långt från hotellet och hade sedan en picknick i gräset. Det var riktigt skönt att få slappa lite innan avslutningen skulle börja.

Avslutningen bestod mestadels av en prisceremoni där de delade ut världsmästartitlarna, vi fick även ta emot ett jättefint pris föreställande en löpare framför Eiffeltornet. Efter prisutdelningen så kunde man stanna på en fest som skulle hålla på under natten men vi beslutade istället att åka strax efter elva eftersom att flera av oss skulle upp väldigt tidigt morgonen därpå.

Lördag:

Under lördagen hände inte jättemycket spännande, laget skildes åt redan på morgonen eftersom att vi skulle ta olika flyg hem. Värst resa fick kanske Lova och Tove då deras ordinarie flyg blev inställt p.g.a. att Air France strejkade. Istället blev de ombokade och fick åka Paris-Bryssel-Frankfurt-Oslo-Karlstad. 5 länder på 13 timmar, ändå lite imponerande.

Det har varit en jätterolig vecka och hela laget är överens om att vi har lärt oss mycket. Häftigt med en sådan här stor tävling och (kanske) ännu häftigare att vi har lärt känna så många nya människor!

Rapport från Skol VM i Orientering 22-28/4 2017 i Palermo, Italien

Nyss hemkommen från Skol VM i Orientering i Palermo. Det svenska laget har varit utmärkta ambassadörer för Sverige. Framgångsrika i skogen , oerhört proffsiga i allting runt orienteringen och föredömen på sidan av.

Veckan började med en invigning, där alla 28 nationer paraderade genom Palermo. Sedvanliga tal och uppträdanden, som blev lite för långt.

På måndagen började tävlingarna, med långdistansloppet. En tuff bana och för våra svenska orienterare en natur helt olik den de är vana vid. Trots detta gjorde de mycket bra ifrån sig i alla klasser och Sverige plockade ett antal individuella medaljer. Här började det stora problemet under veckan – transporterna! Enligt det hårt späckade schemat skulle bussarna avgå från tävlingsområdet 15.00. Runt 18-tiden rullade den första bussen hemåt. Den sicilianska polisen hade hand om strukturen och alla bussar skulle åka i kolonn till och från varje evenemang……

Tisdag handlade om ”Friendship team event”. Där blandades löparna ihop 3 och 3 och tillsammans skulle varje grupp orientera i centrala Palermo. Ett utmärkt tillfälle för ungdomarna att få kontakt över landsgränserna. Alla orienterare blev satta i grupper om tre, där man skulle försöka att lösa orienteringen där alla i gruppen talade olika språk. Suveränt sätt att lära känna varandra över landsgränserna.

Onsdagen var kulturdag. Förmiddagen ägnades åt sightseeing i Palermo, där respektive lands guider ledde grupperna runt och berättade historiska händelser. På kvällen var det ”kulturafton”, där varje land hade ett bord med olika specialiteter från sitt land. Dessutom uppträdde de länder som önskade med något från sitt land. Sverige deltog och gjorde ett utmärkt framträdande, där man dansade till olika låtar från Sverige – allt ifrån Abba till Europé (och ja, små grodorna fanns också med). Jätteroligt att se alla länders ambitiösa uppträdanden och att se deltagarna mingla med varandra, alla från olika delar av världen.

Torsdagen var den andra tävlingsdagen. Där tävlande man på medeldistans. Sverige gjorde återigen bra ifrån sig och vi fick också med oss en individuell guldmedalj.

På kvällen var det avslutning, prisutdelning och farewell party. Sverige blev bästa nation både i nationstävlingen och skoltävlingen på tjejsidan och tvåa i båda dessa på killsidan.

En hektisk, men rolig vecka är till ända. Bra kvalitet på tävlingar och kulturdel, men det som drar ner betyget är, som nämndes tidigare, det rent katastrofala transportsystemet.

Men våra svenska deltagare smått lyriska över en fantastisk vecka, med alla möten över landsgränserna.

Tomas Berglund

Skansbrogatan 7

Kontakt:
Tel: 086996000, 086996501
E-post: This is a mailto link