Hoppa till sidans innehåll

Uppdraget


Välkommen till ditt uppdrag. På vägen fram mot konferensen första helgen i februari kommer du att få fyra chanser att samla poäng till ditt distriktsförbund. Uppdragen utförs individuellt eller tillsammans men för att samla så mycket poäng som möjligt är det bra att så många som möjligt engagerar sig ochg löser uppgiften. Det distriktsförbund vars ledamöter senast den 31 januari löst uppgifterna och lämnat in sina bidrag är med och tävlar om äran och fina priser. Vinnande distriktsförbund kommer att presenteras storslaget på konferensen och prisas för sina insatser.

Uppdraget bygger på de fyra punkter som beskriver hur en levande och aktiv skolidrottsförening är uppbyggd. En efter en kommer punkterna att presenteras här på sidan och du kommer att få reda på när det finns ett nytt uppdrag att lösa för respektive punkt.

     
En styrelse bestående av unga medlemmar som stöttas av en vuxen

  • Svara på frågan: Vem kan vara vuxenstöd i en skol-IF? (3 poäng)
  • Filma dig själv eller be någon att filma dig. Berätta vem du är och varför du tycker att skolidrottsföreningen är viktig och bra. (5 poäng)
    Alternativt skriv och berätta samma sak i text. (3 poäng)
  • Filma unga styrelseledamöter i en skol-IF. Be dem berätta om sitt uppdrag och vad de tycker om det. (10 poäng) 

Skicka in dina alster till This is a mailto link och börja samla poäng till ditt distriktsförbund. Vi kommer att ha en uppdaterad topplista här på sidan som alla kan ta del av för att se hur läget är för just ditt distrikt.


 
Medlemmarna utbildas i föreningslära och ledarskap

  • Svara på frågan: Hur blir en person en certifierad utbildare i Skolidrottsförbundet? (3 poäng)
  • Filma dig själv eller be någon att filma dig. Berätta vad utbildning har för betydelse för dig och vad du tror det får för effekt i en skol-IF. (5 poäng)
    Alternativt skriv och berätta samma sak i text. (3 poäng)
  • Filma när en utbildning i Unga leder unga genomförs. (10 poäng) 


 
Skapa former för demokrati och ungdomsinflytande

  • Svara på frågan: Vilka ska bjudas in till föreningens årsmöte? (3 poäng)
  •  Ge tre exempel i text eller på film på hur du tror att en förening kan få mer inflytande för unga och mer demokrati, alltså att fler är med och påverkar de beslut som fattas och föreningens verksamhet. (5 poäng)
  • Gör en videointervju med en ordförande i en skolidrottsförening där hen berättar hur hens skol-IF:s demokrati fungerar. (10 poäng)

 

 

Erbjuda medlemmarna kvalitativa, regelbundna och varierande aktiviteter 

  • Svara på frågan: Vilka aktivitet tycker du är bra, funkar att köra regelbundet och gör att föreningen får en variation på utbudet? (3 poäng)
  • Beskriv i text eller på film en bra aktivitet som fungerar fint i en skolidrottsförening och som får många att vilja vara med. (5 poäng)
  • Gör en videointervju med deltagare på en aktivitet och fråga vad de tycker är så bra med just denna aktivitet  (10 poäng). 

Uppdaterad: 05 MAJ 2017 11:53 Skribent: Johan Sandler
Epost: Adressen Gömd