Hoppa till sidans innehåll

Runacademy


Petra   johanna
Petra Kindlund och Johanna Bäcklund driver Runacademy och vill sprida löparglädje.


Johannas och Petras fem bästa tips för roligare löpning:

1) Börja inte för snabbt!
När du börjar att löpträna för första gången se till att du inte går ut för hårt. Risken är att du annars tröttnar eller blir skadad. Det bästa är att blanda lätt jogg med gång, då hinner kroppen också vänja sig vid belastningen att springa.  

2) Variera träningen!
Kör du alltid samma runda i samma tempo så blir det inte så roligt i längden. Våga upptäcka nya miljöer, spring i olika tempo och ta gärna en omväg i skogen.

3) Prova intervaller!
Ett sätt att variera löpträningen är att springa intervaller. Det kan du variera hur mycket som helst. Ett förslag är att springa en stege om 3 min, 2 min och sedan 1 minut. Ta en minut vila mellan varje intervall. Detta kan du upprepa 2-3 gånger.

4) Våga springa långsamt och njuta av löpningen. För att träningen ska ha effekt måste du inte alltid springa hårt. De lugna och behagliga passen är minst lika viktiga.

5) Har du svårt att ta dig ut? Ett tips kan vara att du bokar upp en löpträff med en kompis, då blir det mycket lättare att man tar sig iväg. Tänk på att en kortare runda är sedan mycket bättre än ingen alls.


Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:55 Skribent: Johan Sandler



1214
ANMÄLDA SKOLOR

 







08-699 60 00

skoljoggen@

skolidrott.se